نقدی بر تبلیغات رسانه ها

راستیان سعی دارد تا نگاهی متفاوت به تبلیغات رسانه ها به خصوص صدا و سیما داشته باشد.

نقدی بر تبلیغات رسانه ها

راستیان سعی دارد تا نگاهی متفاوت به تبلیغات رسانه ها به خصوص صدا و سیما داشته باشد.

وبلاگ راستیان با هدف نقد تبلیغات رسانه ها تأسیس گردیده است و انشاء الله سعی
می نماید تا به طور تخصصی به نقدی موشکافانه در این زمینه بپردازد.

از همه دلسوزان درخواست می شود تا :
- با معرفی این وبلاگ به دیگران
- دادن سوژه های مرتبط
- و درج نظرات و انتقادات و پیشنهادات
ما را در این عرصه پر فراز و نشیب یاری نمایند.

به امید روزی که شاهد تبلیغات برای ظهور مردی باشیم که سر سلسله اصلی تبلیغات جهان باید باشد.

اللهم عجل الولیک الفرج

آخرین نظرات

تبلیغات وسیله ای است که در واقع باید به جهت شناساندن کالا و یا گروهی به افراد جامعه مورد استفاده قرار گیرد. صرف نظر از اینکه نوع تبلیغات چگونه باشد (تصویری، صوتی، گرافیکی و ...) آنچه که در تبلیغات اهمیت دارد این است که چند اصل در تبلیغات مورد توجه قرار گیرد:

  • صداقت : راستگویی و واقع نمایی در مورد کالا و یا خدمات و پرهیز از بزرگنمایی غیر واقعی و دروغگویی در واقع بیان آنچه که هست و نه آنچه که باید باشد.
  • عدم نفوذ در ذهن مخاطب: احترام به مخاطبی که شاهد تبلیغات است به عنوان یک اصل مهم تلقی می گردد تا آنجا که اگر تبلیغی بخواهد بر روی ذهن مخاطب تاثیری بگذارد که فقط هدفش فروش است نوعی تقلب و فریب است. باید انتخاب را به عهده مخاطب گذاشت نه با تاکتیک های روانی مخاطب را به سمت هدف تبلیغ دهنده سوق داد.
  • سازگاری با فرهنگ بومی مخاطبان: احترام به آیین، دین و فرهنگ مخاطبان نیز اصلی است حیاتی برای یک تبلیغ دهنده.

فرهنگ انقلاب اسلامی در ایران در همه حوزه ها در ابتدای امر جنبش و انقلابی ایجاد نمود که عرصه تبلیغات نیز از این مقوله دور نماند. نوع تبلیغات قبل از انقلاب به گونه ای بود که دقیقاً سعی می شد فرهنگ غربی آرام آرام در جامعه ایرانی نفوذ داده شود؛ اما با وقوع انقلاب جلوی تبلیغاتی که با فرهنگ دینی و ایرانی مغایرت داشت گرفته شد و در دوران دفاع مقدس تبلیغات چنان مهم گردید که حتی در واحدهای نظامی بخشی به عنوان تبلیغات تأسیس گردید تا این حوزه کارکرد مهم خود را نشان دهد.

پس از پایان دوران دفاع مقدس و با نظر برخی از مسئولین آرام آرام تغییر رویه ای در نوع و محتوای تبلیغات شکل گرفت. تغییراتی که با وجود انحرافات عمیق و ریشه ای، اما صدای اعتراضی را از جایی بلند نکرد تا آنجا که در دوران موسوم به دوم خرداد تبلیغات به سمتی متضاد با مبانی فرهنگ کشور حرکت نمود و ادامه این وضعیت باعث افسار گسیختگی در نوع و محتوای تبلیغات گردید.

صرف نظر از تبلیغاتی که در رسانه هایی همچون مجلات و روزنامه ها، ماهواره، اینترنت و ... منتشر می شوند اما در این میان تبلیغات صدا و سیما - بخصوص بخش سیما - بواسطه فراگیری بیشتر تأثیر بیشتری از سایر رسانه ها بر مخاطبان ایرانی گذاشته و می گذارد. دلیل این امر هم فراگیری بیشتر این رسانه و شکل رسمی بودن آن به جهت نمایندگی از حکومت می باشد.

در این میان مع الاسف نوع تبلیغاتی که در سال های اخیر از این رسانه در سطح جامعه پراکنده می شود چند نکته را در ذهن بیننده القا می کند:

  1. تغییر آرام و کاملاً نرم سبک زندگی مردم از ایرانی اسلامی به سبک های شرقی - غربی
  2. غلبه کفه غیر واقعی بودن با چاشنی فریب 

البته نمی توان از تبلیغاتی با فرم و محتوای درست نیز چشم پوشی کرد اما غلبه تبلیغات مشکل دار بر تبلیغات سالم باعث سوق جامعه به اهدافی که بیان گردید شده است.

خالی بودن و یا کم بودن رسانه هایی که این انحرافات را گوشزد نمایند نه تنها موجب غفلت بلکه باعث وخیم تر شدن اوضاع می گردد. وبلاگ راستیان با هدف نقد تبلیغات رسانه ها تأسیس گردیده است و انشاء الله سعی می نماید تا بدون غرض و مرضی به نقدی موشکافانه در این زمینه بپردازد.

از همه دلسوزان درخواست می شود تا :

  • با معرفی این وبلاگ
  • دادن سوژه 
  • درج نظرات و انتقادات و پیشنهادات

ما را در این عرصه پر فراز و نشیب یاری نمایند.

به امید روزی که شاهد تبلیغات برای ظهور مردی باشیم که سر سلسله اصلی تبلیغات جهان باید باشد.

اللهم عجل الولیک الفرج