ترویج زندگی غربی در پس زمینه یک تبلیغ
تیتر دو: وقتی در پس زمینه یک تبلیغ تلویزیونی،
لانه سگ هم نشان داده می شود!!.
بی شک اهمیت سبک زندگی در هر کشوری غیر قابل انکار است و می توان گفت سبک زندگی نشان دهنده نوع فرهنگ و اعتقادات یک ملت می باشد.
تبلیغات تلویزیونی در چند سال اخیر سعی داشته است تا از نوآوریی هایی استفاده نماید تا بتواند با قانع نمودن مخاطب به فروش بیشتر برسد. اما نکته ای که در اکثر موارد مورد غفلت قرار می گیرد پس زمینه هایی است که تبلیغات بر آن استوارند. در واقع ممکن است بر روی صحنه و در ارکان یک تبلیغ کالایی مورد تبلیغ قرار گیرد، اما آنچه که در پس زمینه کار ارائه می گردد در پیام رسانی کلی نیز تأثیری غیر قابل انکار دارد.
چندی پیش کالای شوینده ای مورد تبلیغ در تلویزیون قرار گرفت که دارای ساختاری عجیب و کاملاً با سبک زندگی غربی همگام بود.
شاید در وهله اول کمتر کسی به این نکته توجه نماید اما هنگامی که بدانیم پخش چندباره این نوع تبلیغ حتماً اثر خود را می گذارد،پس ناچار باید نسبت به آن هشدار دهیم.
این تبلیغ از آنجایی شروع می شود که مردی (با ظاهری کاملا غربی شامل : موهایی بور، صورتی تراشیده و ...) شروع به رد شدن از اتاق های مختلف یک خانه می شود و در مورد شوینده مورد نظر صحبت می نماید.
اما اگر به پس زمینه و اتاقهایی که این مرد از آنها می گذرد توجه بیشتری نماییم مورادی قابل تأمل به چشم می آید.
اتاق هایی که در این تبلیغ نشان داده می شود کاملا یک خانه غربی را نشان می دهد. تاکید بر این نوع از زندگی تا آنجا پیش می رود که حتی در سکانسی از این تبلیغ لانه سگ ( که جزو جدا نشدنی همه خانه های غربی است) نیز نشان داده می شود.
ضمناً نام این کالا انگلیسی است و نه یک نام پارسی و حتی در نوشتن نام فارسی آن از تلفظ کلمه لاتین استفاده شده است.
عناصری که باعث شده این تبلیغ کاملاً غربی جلوه نماید : نام لاتین، استفاده از فردی با ظاهر غربی، اتاقهای یک خانه غربی، وجود لانه سگ در حیاط خانه و ...
ظاهراً مسئولینی که بر تبلیغات تلویزیونی نظارت دارند – اگر وجود خارجی داشته باشند – با بی توجهی به این موارد در حال گسترش فرهنگی هستند که با زندگی ایرانی تناسبی ندارد. آیا گوش شنوایی وجود دارد؟!؟
پ ن: در تبلیغات مواد شوینده استفاده از عناصر غربی رویه ای ثابت و جا افتاده تلقی می گردد که در مطلبی دیگر حتماً به بررسی آن خواهم پرداخت.