نقدی بر تبلیغات رسانه ها

راستیان سعی دارد تا نگاهی متفاوت به تبلیغات رسانه ها به خصوص صدا و سیما داشته باشد.

نقدی بر تبلیغات رسانه ها

راستیان سعی دارد تا نگاهی متفاوت به تبلیغات رسانه ها به خصوص صدا و سیما داشته باشد.

وبلاگ راستیان با هدف نقد تبلیغات رسانه ها تأسیس گردیده است و انشاء الله سعی
می نماید تا به طور تخصصی به نقدی موشکافانه در این زمینه بپردازد.

از همه دلسوزان درخواست می شود تا :
- با معرفی این وبلاگ به دیگران
- دادن سوژه های مرتبط
- و درج نظرات و انتقادات و پیشنهادات
ما را در این عرصه پر فراز و نشیب یاری نمایند.

به امید روزی که شاهد تبلیغات برای ظهور مردی باشیم که سر سلسله اصلی تبلیغات جهان باید باشد.

اللهم عجل الولیک الفرج

آخرین نظرات

ترویج زندگی غربی در پس زمینه یک تبلیغ

دوشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۸ ب.ظ

تیتر دو: وقتی در پس زمینه یک تبلیغ تلویزیونی،

لانه سگ هم نشان داده می شود!!.

 

بی شک اهمیت سبک زندگی در هر کشوری غیر قابل انکار است و می توان گفت سبک زندگی نشان دهنده نوع فرهنگ و اعتقادات یک ملت می باشد.

تبلیغات تلویزیونی در چند سال اخیر سعی داشته است تا از نوآوریی هایی استفاده نماید تا بتواند با قانع نمودن مخاطب به فروش بیشتر برسد. اما نکته ای که در اکثر موارد مورد غفلت قرار می گیرد پس زمینه هایی است که تبلیغات بر آن استوارند. در واقع ممکن است بر روی صحنه و در ارکان یک تبلیغ کالایی مورد تبلیغ قرار گیرد، اما آنچه که در پس زمینه کار ارائه می گردد در پیام رسانی کلی نیز تأثیری غیر قابل انکار دارد.

چندی پیش کالای شوینده ای مورد تبلیغ در تلویزیون قرار گرفت که دارای ساختاری عجیب و کاملاً با سبک زندگی غربی همگام بود.

شاید در وهله اول کمتر کسی به این نکته توجه نماید اما هنگامی که بدانیم پخش چندباره این نوع تبلیغ حتماً اثر خود را می گذارد،‌پس ناچار باید نسبت به آن هشدار دهیم.

این تبلیغ از آنجایی شروع می شود که مردی (با ظاهری کاملا غربی شامل : موهایی بور، صورتی تراشیده و ...) شروع به رد شدن از اتاق های مختلف یک خانه می شود و در مورد شوینده مورد نظر صحبت می نماید.

اما اگر به پس زمینه و اتاقهایی که این مرد از آنها می گذرد توجه بیشتری نماییم مورادی قابل تأمل به چشم می آید.

اکتیو 4

تبلیغ اکتیو

 

اتاق هایی که در این تبلیغ نشان داده می شود کاملا یک خانه غربی را نشان می دهد. تاکید بر این نوع از زندگی تا آنجا پیش می رود که حتی در سکانسی از این تبلیغ لانه سگ ( که جزو جدا نشدنی همه خانه های غربی است) نیز نشان داده می شود.

نقد تبلیغ اکتیو

ضمناً  نام این کالا انگلیسی است و نه یک نام پارسی و حتی در نوشتن نام فارسی آن از تلفظ کلمه لاتین استفاده شده است.

نام لاتین

 عناصری که باعث شده این تبلیغ کاملاً غربی جلوه نماید : نام لاتین، استفاده از فردی با ظاهر غربی، اتاقهای یک خانه غربی، وجود لانه سگ در حیاط خانه و ...

ظاهراً مسئولینی که بر تبلیغات تلویزیونی نظارت دارند – اگر وجود خارجی داشته باشند –  با بی توجهی به این موارد در حال گسترش فرهنگی هستند که با زندگی ایرانی تناسبی ندارد. آیا گوش شنوایی وجود دارد؟!؟

 

پ ن: در تبلیغات مواد شوینده استفاده از عناصر غربی رویه ای ثابت و جا افتاده تلقی می گردد که در مطلبی دیگر حتماً‌ به بررسی آن خواهم پرداخت.   

نظرات  (۵)

۲۴ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۵:۰۹ گوشی دستت باشه
سلام بنده خدا شما مته به خشخاش بزار ها از گرافیک وانیمیشن چقدر سر در میاری آخه بنده خدا اون بک گرانده کار تبلیغ خارجیه که تغییرش دادن و الا اینا انیمیشناشون بالاتر از داداش سیا نمیره فک میکنی چند تا انیمیت ساز حرفهای در حد وال دیز نی توی ایران داریم ؟؟ که بخوان شرکت تبلیغاتی بزنن ؟؟؟؟ پاشو از خواب برادر شکم گشنه مردم این آفتابه لگن شمارو بر نمی تابه
پاسخ:
سلام دوست گرامی ممکنه از انیمیشن چیزی سر در نیارم اما این را خوب می فهمم که برای تبلیغ یک ماده شوینده ضرورتی ندارد تا حتما از این موارد استفاده شود و لانه سگ را نشان مردم به قول شما گشنه بدهیم !
آخر ما نفهمیدیم شما عربی یا پارسی
چرا اینجوری میکنی آخه
اگه به زبون فارسی اهمیت میدی برو زرتشتی شو
پاسخ:
سلام. در مبجث خلط نفرمایید.
از طرفی دفاع از احکام اسلام را مساوی با عرب بودن می دانید و حرف از اسلام که می شود مدافع پارس و کوروش و ایران باستان می شوید. اما وقتی پای فرهنگ غرب پیش می آید از هر غربی ، غربی تر هستیم و به فرهنگ ایران توجهی نداریم. حالا ما بلاخره نفهمیدیم برخی ایرانی هستند یا غربی؟ 
من این مطالبه احمقانه رو تازه امروز خوندم آدرس سایت هم یکی از دوستانم برام فرستاد تا بخونم و یکم بخندم  چون واقعا خوندن این مطالب فقط به درد همین میخوره که وقتی خیلی خسته ای یکم بخونی و به حماقت نویسنده این مطالب بخندی و یکم سرگرم شی البته اون هم فقط برای یک بار نه بیشتر چون بیشتر از یک بارش هدر دادن وقت به این گرانبهاییست ، بنده ی به اصطلاح مومن خدا دیگه الان وقتشه از تو غارت بیای بیرون دوره اصحاب کهف و شتر و گیوه و این جور چیزا گذشته اگه تو به اصطلاح مسلمان بودی میدونستی که همون امامایی که متحجرایی مثل تو مدام ازشون حدیث ردیف میکنن (البته اونم فقط حدیثا و روایاتی که به نفعشونه) متناسب با زمانه حرکت میکردن ، مردم سرتا سر دنیا دارن پیشرفت میکنن همین جوامع غربی که سرکار اینقدر به اصطلاح ازشون و فرهنگشون متنفری اگه نبودن که ما الان تو فلاکت و دردو بیماری غوطه ور بودیم همین تکنولوژی که تو داری ازش استفده میکنی دستاورده غربی هاست ، خدا این مغز و نزاشته تو سر تو که فقط برای سر هم کردن این مزخرفات ازش استفاده کنی یه کم از اون مغز استفاده کن و فکر کن کجای کارمون توی این مملکت داره میلنگه که کشورای دیگه تا این حد ازمون تو پیشرفت همه چیز جلو زدن و لی ما هنوز نمیتونیم یه خودروی با کیفیت تولید کنیم.
پاسخ:
ناشناس عزیز سلام.
از اینکه وقت گذاشتی و حداقل برای یکبار هم که شده مطالب به قول شما احمقانه حقیر را مطالعه نمودی متشکرم.
این که فرمودی دیگر دوره گیوه و شتر نیست منظورتان روشن نیست. یعنی شما می گویید اسلام که دین آخر و کامل و جامعی می باشد مربوط به دوران شتر و اسب بوده و الان دیگر وقتش تمام شده؟ به نظر شما آیا دینی که به زمان محدودی محصور می شود می تواند دین جامع و آخرین باشد؟
در مورد غربی ها که فرمودید اگر آنها نبودند ما در فلاکت بودیم بهتر است کمی بیشتر تحقیق کنید. زمانی که تمدن بزرگ اسلام و به خصوص ایران دارای فرهنگ و دانشمندانی همچون ابن سینا، زکریای رازی، ابن خلدون، ابوریحان بیرونی و شیخ طوسی و شیخ مفید و هزاران عالم دیگر بود در آن زمان همین غرب در توحش و اوج جاهلت به سر می برد. غربی ها به حمله به تمدن های بزرگ آن زمان جنگهایی مانند صلیبی را به راه انداختند و با چپاول و غارت ثروت دیگر کشورها حتی به میراث علمی مانند کتابخانه ها هم رحم نکردند. در واقع اگر بر فرض بپذیریم که در غرب کنونی پیشرفتی وجود دارد باید اعتراف کنیم که سنگ بنای این پیشرفت بر مبنای تقلید از تمدن بزرگ اسلام بوده است. قبول بفرمایید تنها راه پیشرفت دوباره و درخشان ما نه تنها تقلید کورکورانه از غرب بلکه بومی سازی علم و تکیه به داشته های خودمان است.
این روزها تبلیغاتی که با یک چهره غیر ایرانی به میدان برود تاثیر گذار تر به نظر می رسد
ما مقلد این هستیم که ببینیم غربی ها  یا شرقی ها چه مصرف میکنند
باتشکر/کارشناس تبلیغات مجید برهانی
پاسخ:
سلام دوست عزیز. ممنون از بیان نگاه تان.

اگر فرصت دارید می توانید با ما همکاری نمایید. با من در ارتباط باشید.
با سلام
فکر نمیکنید بیش از حد مته به حشخاش میگذارید؟
به نظر من اگه شما به این نکته اشاره نمیکردید هزار بار هم این تبلیغ پخش بشه کسی متوجه لونه سگ نخواهد شد و همین طور در مورد نکات دیگری که کمی با اغراق و بزرگنمایی در سایتتون مطرح شده.
اینکه شما که نگران مصالح عمومی جامعه هستید شایسته تقدیره ولی به نظر من با این بزرگنمایی ها کار رو خراب تر می کنید
 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی