نقدی بر تبلیغات رسانه ها

راستیان سعی دارد تا نگاهی متفاوت به تبلیغات رسانه ها به خصوص صدا و سیما داشته باشد.

نقدی بر تبلیغات رسانه ها

راستیان سعی دارد تا نگاهی متفاوت به تبلیغات رسانه ها به خصوص صدا و سیما داشته باشد.

وبلاگ راستیان با هدف نقد تبلیغات رسانه ها تأسیس گردیده است و انشاء الله سعی
می نماید تا به طور تخصصی به نقدی موشکافانه در این زمینه بپردازد.

از همه دلسوزان درخواست می شود تا :
- با معرفی این وبلاگ به دیگران
- دادن سوژه های مرتبط
- و درج نظرات و انتقادات و پیشنهادات
ما را در این عرصه پر فراز و نشیب یاری نمایند.

به امید روزی که شاهد تبلیغات برای ظهور مردی باشیم که سر سلسله اصلی تبلیغات جهان باید باشد.

اللهم عجل الولیک الفرج

آخرین نظرات

تداوم بارش باران پول در تبلیغات تلویزیونی

چهارشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸ ب.ظ

تیتر دوم : بمباران مغز مخاطبان با اسکناس های یاد آورده !!

در نقدی که بر شیوه تبلیغ دستمال کاغذی گلریز در این وبلاگ داشتیم، بیان نمودیم که بارش باران پول و اسکناس بر سر مخاطبین آیا با فرهنگ ایرانی - اسلامی ما سازگار است. پس از آن نقد امیدوار بودیم که این سبک تبلیغ دیگر در تبلیغات تکرار نگردد اما مع الاسف باز هم شاهد این شیوه تبلیغ نه در یک تیزر دیگر بلکه در چندین آگهی دیگر شاید زنگ خطری باشد برای مسئولان.

مثلا در تبلیغات یک بانک بارش اسکناسی از پول باز هم ذهن های مخاطبین را هدف می گیرد.

بانک صادرات


و یا در تبلیغ تبلت دیمو بارش اسکناس های پول به همراه دستان مشتاق برای جمع آوری آن چنان برجسته می شود که انگار فقط و فقط مخاطب باید برای خرید این تبلت هدفش به دست آوری اسکناس باشد و نه چیز دیگری!

تبلت دیمو

این دستان به کدامین آستان دراز می شوند؟


متاسفانه در ساخت این گونه از تبلیغات به نظر می رسد یک تیم از طراحان و سازندگان این سبک از تبلیغ را به شرکت ها پیشنهاد می دهند و مدیران این گونه شرکت ها هم که فقط به فکر فروش بیشتر هستند کورکورانه این مدل را می پذیرند. دردمندانه تر اینکه مسئولان تبلیغات صدا و سیما بدون آینده نگری و فکر بر روی این مسئله که این نوع تبیلغ چگونه آرام آرام ذائقه مخاطب را به سمت پول پرستی سوق می دهد،‌ مجوز پخش این تبلیغات را می دهند.

یک بار دیگر به عکس شماره دو نگاهی دقیق تر بیاندازید. آیا واقعاً دستان مخاطبان به جای دراز شدن به سوی خالق هستی، باید به سوی پول های بادآورده از آسمان دراز گردد!!؟؟ (آن هم با خرید کالاهایی مانند دستمال کاغذی، رب و ...)

نظرات  (۵)

سلام دوست خوبم 

چی بگم شوکه شدم وبلاگت بی نظیره وخارق العاده ای داری

پاسخ:
سلام 
ممنون از اظهار محبتتان 

۰۴ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۲:۵۴ میلاد گودرزی
سلام.
به موضوع جالبی میپردازید و کار فرهنگی مورد نیازیه که مغفول مونده.
دعوت نامه رو براتون میفرستم ، با کد اون میتونید توی بیان ثبت نام کنید.
ان شالله پس از ثبت نام و ایجاد سایت ، آدرسش رو خبر بدید بهم.
موفق باشید...
پاسخ:
سلام دوست عزیز
از اظهار لطف شما ممنون
در ضمن شما را لینک کردم.

سلام دوست گرامی

ببین از نظرات مردم تو سایت شما مشخص میشه که مردم چه چیزی می خواهند

انصاف این نقد شما بسیار فنی، گیرا و قابل تحسین است.

حرف حق همیشه طرفدار خواهد داشت

از نظرات می شود این را فهمید

اما در مواردی که افراط می کنید با عکس العمل مردم مواجه می شوید

مثل مطلب لانه سگ که مطلب بیخودی بود. نگهداری سگ در حیاط خانه که اشکال ندارد. پس سگ ها باید در کجا زندگی کنند. این همه از باوفایی سگ ها داستان و مثال آورد ه می شود، منظور سگ های ولگرد که نیستند. به نظر من شما اشتباه برداشت کردی

بنده هم با نگهداری و تماس با سگ در داخل قسمت مسکونی و مفروش ساختمان مخالفم و از این عمل را مورد نکوهش قرار می دهم اما این که به لانه سگ در حیاط  هم می گوییس سبک زندگی غربی ! برای اکثر مردم غیر قابل هضم است.

یا در مورد خانم جودکی فکر می کننم از نظرات مردم متوجه شده باشید که شما اشتباه کرده اید و ایشان را مورد اهانت قرار داده اید. البته اگر فقط خودتان را حق و تمام این همه افرادی را که با نظر شما مخالف بودند را باطل و کافر قلمداد نکنید!

در پایان باز هم از این نقد بسیار فنی شما در مورد بارش پول و پول پرستی و امید به پول های باد آورده از شما بسیار سپاسگزارم

به امید روزی که تمام انتقادات شما به دور از افراطی گری و یا اهانت به دیگران باشد

موفق باشید

پاسخ:
دوست عزیزم سلام. از اظهار لطفتان ممنون.

متاسفانه اشکال شما و شاید مسئولان صدا و سیما همانطور که قبلا هم اشاره کردم این است که مخاطب را محور خود قرار داده اید. آیا تا به حال به مفهوم مخاطب محوری فکر کرده اید؟ آیا اگر روزی مخاطبان درخواست رقص و ... کردند نیز باید پخش شود؟ به نظر شما حق محوری ملاک است یا مخاطب محوری؟ حق منطقی است یا مخاطب؟
در خصوص لانه سگ آنچه که مشخص است این است که در فرهنگ غرب به دلیل تنهایی و فروپاشی خانواده مجبور شده اند برای رفع تنهایی به حیوانات خانگی روی آوردند. متاسفانه این پدیده شوم در حال گسترش در جامعه ما ( به خصوص در فرهنگ بالا شهری ها) نیز هست. معلوم است که اسلام نه تنها با سگ مخالف نیست بلکه حتی در اموراتی همچون شکار و گله داری و نگهبانی نیز جواز استفاده از آن را داده است. اما به نظر شما یک خانواده که در شهر زندگی می کند چه لزومی بر استفاده از سگ دارد؟ آیا این حدیث را نشنیده اید که در خانه ای که در آن حتی مجسمه سگ نگهداری می شود فرشتگان نظر رحمت به اهل آنه خانه ندارند؟
اشاره بنده در این تبلیغ مشخصا به لانه سگ آن هم آنگونه که در تبلیغ دیدیم است. اصولا لانه سگ در حیاط به سبک زندگی غربی بر می گردد نه اینکه الزاما هر کس در خانه اش لانه سگ بود غربی است. لطفا دقت فرمایید.
در ضمن در مورد خانم جودکی بحث های زیادی در همین وبلاگ مطرح شده است که متاسفانه دوستان بدون حرف منطقی بعضا با ادبیاتی خشن جواب بنده را دادند. من هنوز منتظر پاسخی منطقی هستم. اینکه احکام اسلام همه چیز را مشخص کرده است. آیا به این قائلیم که دیگر دوران احکام اسلام تمام شده است؟ اگر تمام شده پس دین جامع و کامل کدام است؟ اگر دوران احکام اسلامی تمام شده است اساسا کدام بخش آن و به دستور چه کسی تمام شده است؟ اینکه ما هر کدام از احکام اسلام را طبق نظر خودمان و هوی و هوس خودمان تعطیل کنیم اصلا درست است یا نه ؟ چه طور شما آن بخش از نقد بنده در مورد پول پرستی را مورد تایید قرار می دهید اما نقد در خصوص حجاب را اهانت می دانید؟ آیا اینکه یک زن بذون رعایت خطوط قرمز در تلویزیون یک کشور اسلامی بی محابا عشوه می آید را اهانت به احکام الهی و مخاطبان نمی دانید؟
موفق و موید والبته محقق در امور باشید.
ینی واقعا به شما تبریک میگم این تنها پستی گذاشتین که مخالف نداره یا شاید هم تاثیر صدا و سیما باعث شده نظرات منفی رو سانسور کنین . الان شما واقعا فکر میکنین این تبلیغا حقیقت دارن؟واقعا به کسی جایزه میدن؟اینا فقط تبلیغه برا جلب نظر بیننده این پولایی هم که میبینین رو سرشون میریزه با برنامه های  کامپیوتری درس شده . به خدا واقعی نیستن شما هم که اینقدر نقد کردن رو دوست دارین برین فیلمای کره ای که از تلویزیون پخش میشه رو نقد کنین چون نه محتوای خوبی دارن نه ما میفهمیم که اخر فیلم چی میشع به خاطر سانسورشون . برن به جای خرید این فیلما کم کیفیت و بی کیفیت فیلما داخلی با مفاهیم و محتواهای به درد بخور پخش کنن شما هم یه موضوع خوب و کم حاشیه برا نقد کردن پیدا کنین دست از سر مجری های عشوه گر و تبلیغات غربیی گرا بر دازین 
۱۵ اسفند ۹۷ ، ۲۱:۲۵ چاپ در تبریز
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی